یزدفردا :نماینده مردم اردکان گفت: وجود مجموعه ای از آثار باستانی،صنایع دستی و بناهای منحصر به فرد گردشگری در شهرستان اردکان نشان از غنای فرهنگی این خطه از کویر دارد که لازم است سازمان میراث فرهنگی توجه کافی به این مواریث فرهنگی و اعتلای صنعت گردشگری شهرستان اردکان به عنوان نگین کویر ایران داشته باشد.
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به مشی روبه رشد صنعت گردشگری در جهان تصریح کرد: در بسیاری از کشورها اقتصاد حاصل از گردشگری کیفیت زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده و در کشور ما نیز با وجود ظرفیت و توانمندیهای غیر قابل انکار در این زمینه، می بایست با برنامه ریزی مدون و فارغ از هرگونه سلیقه گرایی، ضمن حفظ هویت ملی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ایجاد اتحاد و همبستگی ایرانیان ، نسبت به استفاده از صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پاک در توسعه همه جانبه کشور بهره جست.
وی در بخشی از سخنان خود با برشمردن پتانسیلهای موجود استان و شهرستان اردکان در بخش میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری افزود:بی شک چنین منطقه ای با آثار تاریخی فراوان و ظرفیتهای با ارزش گردشگری، نیاز به برنامه ریزی،جلب مشارکت مردم و سرمایه گذاران و تامین اعتبارات مکفی دارد تا بتوان ضمن حفظ و گسترش آن ،نسبت به معرفی و بهره گیری هر چه بهتر از این مواریث ارزشمند اقدام نمود.
نماینده مردم اردکان همچنین با برشمردن اهمیت و جایگاه بافتهای قدیم هر منطقه ادامه داد: مجموعه بافت قدیم اردکان چه به لحاظ وسعت و چه به لحاظ قدمت از ارزش بالایی برخوردار است که وجود بناهای مذهبی و موزه مفاخر این ارزش را دوچندان ساخته است .وی در عین حال از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خواست تا در راستای احیا و مرمت بیش از پیش این بافت زنده ، اعتبارات لازم را تخصیص دهد.
تابش نقش تشکلهای مردمی و NGO های مرتبط با این بخش را در کمک به حل مشکلات آن مهم دانست و با بیان اینکه این تشکلها می توانند با ذهن توانمند ،علایق و برنامه های خود منشأ تحولات ارزشمند در میراث کهن هر دیار باشند، بر توجه و استفاده هر چه بیشتر آنها تاکید نمود.
وی همچنین با اشاره به وجود مهمترین بناهای مذهبی زرتشتیان جهان و بافت های زنده عقدا،خرانق و اردکان،همچنین صنایع دستی منحصر به فرد و روستاهای مهم گردشگری این شهرستان، برخی از مشکلات و تنگناهای موجود را برشمرد و تصریح کرد:از مهمترین مشکلات این بخش در اردکان که تا حدودی در شهرهای دیگر نیز عمومیت دارد عدم تناسب نیروی انسانی شاغل در میراث فرهنگی و شرح وظایف محوله است که امید است با ارتقاء سطح نمایندگی اردکان و ایجاد چارت سازمانی مشخص به این مهم توجه لازم مبذول گردد.
موافقت جهت ایجاد پایگاه میراث فرهنگی اردکان با توجه به انجام مقدمات کار، تخصیص اعتبار لازم به منظور احداث موزه مردم شناسی ، تاسیس شهرداری بافت قدیم، تخصیص اعتبار جهت تداوم عملیات بهسازی و نوسازی بافت قدیم، دستور پیگیری اجرای کامل مصوبات دور اول و دوم سفر استانی هیات دولت از جمله احداث دو هتل ،چند مجموعه بین راهی و . . . از دیگر خواسته های نماینده مردم اردکان بود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هم با تشکر از توجه و حمایتهای "تابش" در مجلس و استان نسبت به میراث فرهنگی ،توسعه گردشگری و صنایع دستی خواستار تداوم این حمایتها شد. مشایی همچنین وضعیت بافت تاریخی اردکان و ویژگیهای آنرا قابل توجه ویژه دانست و از مسئولان حاضر در جلسه،همچنین مسئولان استان خواست توجه موثرتری نسبت به این مجموعه ارزشمند داشته باشند. وی در دستورات جداگانه ای به معاونین خود خواستار عملی شدن خواسته های مطروحه و اعلام نتیجه آن شد.
لازم به توضیح است در این دیدار جمعی از مسئولان شهرستان و نمایندگانی از تشکهای مردمی میراث فرهنگی اردکان "تابش" را همراهی می کردند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا